Wat gaan we doen, na de persconferentie van 13 oktober?
Wel trainen. En met de strikte regels die gelden.

Het was niet gelijk duidelijk dinsdag. 30 man in een zaal. Maar 4 man binnen. Ik heb nu een tijdje zitten studeren. Rijksoverheid website, RIVM, NOC/NSF. En de “Aanvullende maatregelen 14 oktober 2020” van gemeente Venlo aan alle huurders van sportlokaties.

De regels nogmaals op een rijtje

Maatregelen voor binnen

  • Er zijn maximaal 30 personen per ruimte toegestaan, mits hierbij voldoende afstand kan worden gehouden.
  • De ventilatie in binnenruimtes moet voldoen aan de voorwaarden in het bouwbesluit en passen bij de bestemming van de ruimte, zodat de lucht vaak genoeg wordt ververst.

Sport en spel

  • Alleen sporten die met een onderlinge afstand van 1,5 meter kunnen zijn toegestaan.
  • Maximaal 4 personen mogen samen sporten.
  • Voor individuele binnensporten geldt een maximum van 4 personen per groepje (exclusief instructeur). Iedereen in het groepje houdt 1,5 meter afstand van elkaar. En er geldt een maximum van 30 personen per zelfstandige ruimte. Er mogen meer groepjes naast elkaar sporten zolang er meer dan 1,5 meter tussen de groepjes zit. En zolang er een duidelijke afbakening is tussen de groepjes en zij niet mengen.

Wat betekent dat voor ons?

We gaan niet de grenzen opzoeken. De komende weken trainen we solo. Individueel dus. Geen partneroefeningen. Bij Katori zou het mogelijk zijn om samen de tweepersoons-kata te oefenen, want “maximaal 4 personen mogen samen sporten” en als de ene een zwaard van 90 cm gebruikt en de ander een staf van 183 cm, dan kun je er vanuit gaan dat de onderlinge afstand 1,5 meter blijft. Tóch gaan we dat niet doen. Want in sommige kata “kom je in” en zeker als je lekker aan het trainen bent, kan die 1,5m makkelijk vergeten worden.

Wat dan wel? In een zaal mogen 30 man sporten. Wij blijven standaard onder de helft, meestal minder dan 12 man om over de gymzaal te verdelen. Dat gaan we ook doen. Groepen van 4 maximaal. Voor dinsdag de eerste les: iaido, kobudo lage banders, kobudo hoge banders. Voor de tweede les: de hogere banders, middenkader en de lagere banders. Voor de vrije zondag: karate, kobudo en Katori. Voor donderdagen is dit geen issue. Tussen de groepen blijft een grote tussenruimte, ongeveer 3 meter. Tussen de individuele sporters richten we op een tussenruimte van minstens 2 meter.

In de gymzaal loop je aan de buitenkant. Met de klok mee. Het looppad is ong. 1 meter. Sporters houden 1,5m afstand tot het looppad.

Als je dat allemaal optekent, kom je op dit plaatje:

In bovenstaand plaatje kom je op een minimale lengte van 17 meter, breedte 7 meter. Een kleine gymzaal is 21m bij 12m, dus 4 à 5 meter speling in lengte en breedte. Bij een flinke bezetting – en die verwacht ik voor de komende weken eerlijk gezegd niet.

Onze spelregels de komende weken

Voor alle drie onze trainingsruimtes (vrij trainen op zondag, karate op donderdag en overige op dinsdag) geldt het volgende:

  • Heb je klachten? Blijf dan thuis.
  • Kom je trainen? Meld je aan via de groepsapp. Zo weten we hoeveel mensen er zullen zijn. Laat ook weten als je niet komt.
  • Kleed je thuis om. De kleedruimtes mogen niet gebruikt worden.
  • Kom op tijd, maar niet ruim van tevoren.
  • Zet bij binnenkomst in de sportruimte een mondkapje op. Zet die pas af als je de gymzaal in komt.
  • Desinfecteer je handen bij binnenkomst. Paal zie je bij binnenkomst.
  • Hou in het gebouw en in de zaal de looprichting aan.
  • Hou altijd (voor, tijdens en na de training) minstens 1,5m afstand!
  • Loop naar de plek waar je zult gaan trainen, ongeveer. Kies een plek. En hou je tas daar in de buurt.
  • Tijdens de training blijf je in je eigen ‘bubbel’, dus op ruime afstand van de anderen. We gaan niet van plek wisselen tijdens de training.
  • We trainen alleen solo. We zullen natuurlijk de partnervormen bijhouden, maar ook die trainen we solo de komende weken.
  • We trainen zonder kiai (schreeuw).
  • Na de training niet blijven hangen. Napraten kan, buiten, maar ook op ruim 1,5 meter.
  • De trainingstijden worden aangepast:
    kobudo van 19:30 tot 20:45
    iaido van 19:45 tot 20:45
    Katori van 21:00 tot 22:00
    karate (donderdag) van 19:30 tot 21:00
    Dit moet een drukte bij de deur tijdens de wisseling voorkomen.

Kom je niet trainen, dan is dat je eigen keuze, die we respecteren. Hoe minder contacten, hoe groter de veiligheid. Train dan thuis. En ook nu, bij de tweede golf, ben je van harte uitgenodigd om filmpjes in de Whatsapp-groep te plaatsen om feedback op je kata te krijgen.

Veiligheid voor alles. Dat willen we op deze manier borgen. Maar fysieke gezondheid is meer dan het virus niet krijgen. Het is ook zorgen dat je fit blijft. En sporten helpt daar bij.

M vd Zanden

Versie 16 okt. Gisteravond dit stuk geschreven en naar gemeente Venlo gemaild. Deze ochtend al antwoord gehad: niet alleen goedkeuring binnen, maar ook complimenten van drie verschillende medewerkers, o.a. “Dat ziet er super uit, chapeau voor Kobudo!!
Daar ben ik stiekem best een beetje trots op!

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.