Vandaag is de laatste dag van 2021. Alvast Gelukkig Nieuwjaar voor jullie allemaal. Ik hoop dat we in 2022 weer lekker kunnen trainen. Gemeente Venlo houdt in ieder geval de zalen nog dicht tot en met 14 januari, in overeenstemming met de landelijke richtlijnen. Dus voorlopig nog even zelf trainen, of buiten afspreken.

Dus wat is dan je eerste training in het nieuwe jaar, als er geen les is? Het antwoord is makkelijk: dat zou hetzelfde moeten zijn als alle andere jaren. De Sen Uchi.

Duizend slagen

Pak je wapen en ga slagen maken. Liefst op 1 januari. Duizend stuks. Voor de gevorderden: tweeduizend kan ook – maar hou jezelf in de gaten. Duizend slagen heb je ruim binnen een uur klaar, als je gewoon op een rustig tempo doorwerkt.

Voor de mensen die Katori trainen: maki uchi is een prima slag hiervoor. Let er wel op dat, als je op blote voeten traint, niet met je teen gaat slepen, anders hou je er een flinke blaar aan over.

Voor de mensen die kobudo trainen: pak de tonfa, sai of kama en kies een techniek. Tate uchi of yoko uchi zijn prima keuzes. Doe de slagen zoals je dat geleerd hebt bij uchikomi voor sai: dus start in zenkutsudachi, trek je voorste voet terug naar je achterste en stap met je andere voet naar voren terwijl je de slag maakt. Maak niet 1000 slagen met tonfa in paardrijstand (kiba dachi); dat ga je niet volhouden dus je stand zal steeds slechter worden. Ongetraind 1000 slagen met bo raad ik ook af. Daar ga je flinke blauwe plekken aan overhouden.

Voor de karate beoefenaren: 1000 voorwaartse trappen (maegeri) is een prima keuze eneen goede training. Beter dan 1000 voorwaartse stoten.

Je zal merken dat je weinig ruimte nodig hebt om dit te doen.

Waarom?

Waarschijnlijk begin je lekker fanatiek. Goed zo. Uitademen op de techniek. Inademen bij de aanhaal. Je zal merke dat na een paar honderd slagen de fut er wat uit gaat. Toch doorzetten! Jij wilt de technieken goed blijven maken, maar je lichaam gaat kijken waar het de kantjes ervan af kan lopen. Daar zit de uitdaging. Blijf een goede techniek maken en je zal merken dat je alles gaat weglaten wat overbodig is. Je gaat efficiĆ«nter bewegen. En na je dip, als je denkt dat het steeds slechter gaat, zal je merken dat je nieuwe energie krijgt. Ineens gaat het weer vanzelf! Je kunt ook meerdere ‘dalen en pieken’ krijgen – dat is persoonlijk. Maar hou vol! Iedereen kan de duizend halen. Het is veel meer een kwestie van mentaliteit dan van spierkracht. En daar draait het toch om, in budo?

Succes!

M vd Zanden
Katori Jodan kamae

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.